„Nie dość słowo z widzenia znać”

J. Tuwim

 

 

 

 

 

 

 

Wdrażanie uczniów do systematycznej pracy nad językiem, budowania własnych wypowiedzi, do wędrówek po świecie literatury i kultury wymaga od uczniów świadomego współuczestnictwa. Pragnąc zachęcić młodzież gimnazjalną do kreowania własnych umiejętności, zaproponowałyśmy następujący zestaw podręczników:

 

·        Anita Gis, Zrozumieć słowo. Język polski. Podręcznik do kształcenia literackiego. ARKA

·        Anita Gis, Zrozumieć słowo. Język polski. Podręcznik do kształcenia językowego. ARKA.

·        Język polski. Nauka o języku. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

·        Maria Grygier-Frąckiewicz, Czy dżdżownica w dżinsach może utrudnić maturę? Zasady i ćwiczenia ortograficzne dla uczniów... CRU „Alfa i Omega”.

 

W oparciu o te właśnie podręczniki  przygotowałyśmy propozycje sprawdzianów, które są wynikiem trzyletniej pracy w gimnazjum i obejmują cykl klasy I, II i III.

 

 

Teresa Stępniak

Hanna Karska-Buczek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zmagania z ortografią

 

 

Złe nawyki ortograficzne, nieznajomość reguł lub nieumiejętność posługiwania się nimi podczas pisania są przyczyną  licznych stresów i niepowodzeń w dziedzinie pisania. Problem dotyka  w dużym stopniu gimnazjalistów. Jak temu zaradzić? Jak walczyć z dysortografią?

Dowolność ćwiczeń nie przynosi efektów. Warto skorzystać z jednego podręcznika, który usystematyzuje pracę ucznia.  Zeszyt ćwiczeń Czy dżdżownica w dżinsach może zdać maturę? pozwala doskonalić umiejętności ortograficzne, wdraża do samokształcenia, samokontroli, daje możliwość utrwalenia obrazu wyrazów. Dodatkową korzyścią podręcznika jest bogacenie języka ucznia przez ćwiczenia słownikowe i frazeologiczne oraz wyrabianie nawyków korzystania ze słowników językowych.

         Pracę z Dżdżownicą można rozpocząć w dowolnym momencie, wyznaczając zestawy ćwiczeń do uzupełnienia. Oceniamy pracę uczniów, uwzględniając poprawność wykonania ćwiczeń i estetykę zapisu. Po kontroli ćwiczeń proponujemy sprawdziany (znajomość zasad    i dyktando), które wskażą nam postęp w dziedzinie praktycznej znajomości ortografii.

 

 

 

Teresa Stępniak

Hanna Karska-Buczek