„Nie dość słowo z
widzenia znać”
Wdrażanie uczniów do systematycznej pracy nad
językiem, budowania własnych wypowiedzi, do wędrówek po świecie literatury i
kultury wymaga od uczniów świadomego współuczestnictwa. Pragnąc zachęcić
młodzież gimnazjalną do kreowania własnych umiejętności, zaproponowałyśmy
następujący zestaw podręczników:
·
Anita
Gis, Zrozumieć słowo. Język polski.
Podręcznik do kształcenia literackiego. ARKA
·
Anita
Gis, Zrozumieć słowo. Język polski.
Podręcznik do kształcenia językowego. ARKA.
·
Język polski. Nauka o
języku. Gdańskie
Wydawnictwo Oświatowe.
·
Maria
Grygier-Frąckiewicz, Czy dżdżownica w
dżinsach może utrudnić maturę? Zasady i ćwiczenia ortograficzne dla uczniów...
CRU „Alfa i Omega”.
W oparciu o te właśnie
podręczniki przygotowałyśmy propozycje
sprawdzianów, które są wynikiem trzyletniej pracy w gimnazjum i obejmują cykl
klasy I, II i III.
Teresa Stępniak
Hanna Karska-Buczek
Złe nawyki ortograficzne,
nieznajomość reguł lub nieumiejętność posługiwania się nimi podczas pisania są
przyczyną licznych stresów i
niepowodzeń w dziedzinie pisania. Problem dotyka w dużym stopniu gimnazjalistów. Jak temu zaradzić? Jak walczyć z
dysortografią?
Dowolność ćwiczeń nie
przynosi efektów. Warto skorzystać z jednego podręcznika, który usystematyzuje
pracę ucznia. Zeszyt ćwiczeń Czy dżdżownica w dżinsach może zdać maturę?
pozwala doskonalić umiejętności ortograficzne, wdraża do samokształcenia,
samokontroli, daje możliwość utrwalenia obrazu wyrazów. Dodatkową korzyścią
podręcznika jest bogacenie języka ucznia przez ćwiczenia słownikowe i
frazeologiczne oraz wyrabianie nawyków korzystania ze słowników językowych.
Pracę
z Dżdżownicą można rozpocząć w
dowolnym momencie, wyznaczając zestawy ćwiczeń do uzupełnienia. Oceniamy pracę
uczniów, uwzględniając poprawność wykonania ćwiczeń i estetykę zapisu. Po
kontroli ćwiczeń proponujemy sprawdziany (znajomość zasad i dyktando), które wskażą nam postęp w
dziedzinie praktycznej znajomości ortografii.
Teresa Stępniak
Hanna Karska-Buczek