HANNA
KARSKA–BUCZEK
GRUPA A
SPRAWDZIAN ZE
SŁOWOTWÓRSTWA
1.
Uzupełnij tabelę:
Wyraz podstawowy |
Wyraz pochodny |
formant |
Nazwa formantu |
Znaczenie słowotwórcze |
|
podręczny |
|
|
|
|
wodny |
|
|
|
|
nauczycielka |
|
|
|
|
mówca |
|
|
|
|
dźwig |
|
|
|
|
przędzalnia |
|
|
|
2. Uzupełnij
wyrazami podstawowymi i pochodnymi, podkreśl podstawy słowotwórcze.
a) bawić
się-..................-zabawa-...................-zabaweczka
b)
wozić-...................-przewóz-....................
c)
las-..................-leśnik-...........................
d)...............................-nadmorski
e)
rysować-............................-zarys
3. Podkreśl
rdzenie, wypisz rdzenie oboczne i oboczności.
a) mędrzec, mądry, przemądrzały
b) gęś, gąsior, gąska
c) ręka, rączka, ręczny, ręce
d) pies, psina, piesek
e) wieczór, wieczorny, wieczerza
4. Narysuj wykres
rodziny wyrazów:
młody,
młodość, młodszy, najmłodszy, młodnieć, odmłodnieć, młodzian, młodzież,
młodzieżowy, młodzieńczy, młodzieżowiec
5. Pogrupuj
następujące skrótowce: ZHP, ZUS, Polsat, CPLia;
a) literowce
b) głoskowce
c) grupowce
d) mieszane
6. Zastosuj
orzeczenia w czasie przeszłym.
a) ONZ (wysłać) inspektorów do Iraku.
b) PAN (otworzyć)
nową bibliotekę.
c) UMK (zorganizować) sesję naukową poświęconą
astronomii.
7.
Podane neologizmy wpisz w odpowiednie miejsca: (wahadłowiec, poduszka powietrzna,
makler, nawilżacz, komórka, piractwo, karta magnetyczna, chipsy )
a)
neologizmy słowotwórcze:
b)
neologizmy znaczeniowe:
c)
neologizmy frazeologiczne:
d)
nowe zapożyczenia:
8.
Od podanych nazwisk męskich (Lange, Wroński, Idczak)
utwórz :
a)
nazwiska mężatek
b)
nazwiska panien
c)
nazwiska małżeństw
9. Wyrazy wpisane w nawiasie wpisz w odpowiedniej formie.
a)
Chcielibyśmy pomóc (państwo Michalakowie).
b)
W towarzystwie (państwo Wysoccy) nie sposób się nudzić.
c)
Na (państwo
Kotowie)nie zawsze można polegać.
HANNA
KARSKA–BUCZEK
GRUPA B
SPRAWDZIAN ZE SŁOWOTWÓRSTWA
1.
Uzupełnij tabelę:
Wyraz podstawowy |
Wyraz pochodny |
formant |
Nazwa formantu |
Znaczenie słowotwórcze |
|
poddasze |
|
|
|
|
kolejowy |
|
|
|
|
lwica |
|
|
|
|
badacz |
|
|
|
|
przedłużacz |
|
|
|
|
wyskok |
|
|
|
2. Uzupełnij
wyrazami podstawowymi i pochodnymi, podkreśl podstawy słowotwórcze.
-/...................
a)
planować-........................-zaplanowany
b)
...................-nauczyć-..................-nauczycielka
c)
ręka-..................-zaręczyć-...........................
d)
pisać-....................-napis
e)
........................-Zalesie
3. Podkreśl
rdzenie, wypisz rdzenie oboczne i oboczności.
a) wiara, wierzyć, powiernik
b) dąb, dębina, dębowy
c) kot, kocur, kociak
d) droga, dróżnik, przydrożny
e) chodzić, chodnik, chód, chodzony
4. Narysuj wykres
rodziny wyrazów: gruby, grubo, zgrubieć, grubieć, pogrubić, grubszy, najgrubszy, grubas,
zgrubienie, pogrubiony, grubasek
5. Pogrupuj
następujące skrótowce: Polfa, BOR, RMF, PZMot;
a) literowce
b) głoskowce
c) grupowce
d) mieszane
6. Zastosuj
orzeczenia w czasie przeszłym.
a) UW
(głosować) przeciw tej ustawie.
b) PKS (zapowiedzieć) podwyżkę cen biletów.
c) PZPN
(powołać) nowego trenera kadry
narodowej.
7.
Podane neologizmy wpisz w odpowiednie miejsca: (ranking,
niszczarka, podłączyć się do sieci, pilot, być na topie, odtwarzacz, korek,
T-shirt )
a)
neologizmy słowotwórcze:
b)
neologizmy znaczeniowe:
c)
neologizmy frazeologiczne:
d)
nowe zapożyczenia:
8.
Od podanych nazwisk męskich (Adamczyk, Janicki, Dołęga)
utwórz :
a)
nazwiska mężatek
b)
nazwiska panien
c)
nazwiska mężatek
9. Wyrazy wpisane w nawiasie wpisz w odpowiedniej formie.
a)
Podziwiam (państwo Banasiewiczowie) za ich przedsiębiorczość.
b)
Na (państwo Szczygłowie) zawsze można polegać.
c)
Wczoraj rozmawiałem z (państwo Zawadzcy).