TERESA STĘPNIAK

2.Sprawdzian wiadomości i umiejętności z jęz. polskiego dla kl. I gimnazjum (przyjaźń, miłość, opera)

GRUPA A

 

„A”

 

Czarodziejskie życzenie (W Dolinie Muminków, fragment)

 

- Czy męczy pana robienie czarów? – zapytała  Panna Migotka.

- Nie, to wszystko są łatwe życzenia – stwierdził Czarodziej. – A czym można służyć panience?              

- To jest raczej trudne – odpowiedziała Panna Migotka. – Czy mogę to  panu powiedzieć na ucho?

Gdy skończyła szeptać, Czarodziej miał trochę zdziwioną minę.

- Czy panienka jest pewna, że będzie jej z tym do twarzy?

- Tak ! Na pewno ! – powiedziała Panna Migotka z przejęciem.

- No, dobrze, niech więc tak będzie! – powiedział Czarodziej.

W następnej chwili wszyscy wydali okrzyk zdumienia. Panna Migotka miała zupełnie zmieniony wygląd.

- Coś ty ze sobą zrobiła? – zapytał wstrząśnięty Muminek.

- Życzyłam sobie, żebym mogła mieć oczy drewnianej królowej – odpowiedziała Panna Migotka. – Mówiłeś przecież, że jest piękna, prawda?

- No, tak, ale, ale... – jąkał się Muminek.

- Czy nie podobają ci się moje nowe oczy? – zapytała Panna Migotka, wybuchając płaczem.

- No, no – uspokajał ją Czarodziej. – Jeżeli źle się stało, to przecież brat panienki może sobie życzyć, żeby panienka odzyskała swoje dawne oczy!

- Tak, ale ja chciałem sobie życzyć czegoś zupełnie innego – zaprotestował Migotek. To przecież nie moja wina, że ona ma takie głupie życzenia!

- A czego chciałeś sobie życzyć? – zapytał Czarodziej.

- Chciałbym mieć maszynę – powiedział Migotek – taką maszynę, która potrafiłaby obliczyć, czy dana rzecz jest sprawiedliwa czy nie, dobra czy zła.

- To za trudne – odpowiedział Czarodziej, potrząsając głową. –Nie dałbym sobie z tym rady.

- No, to w takim razie maszynę do pisania – poprosił  Migotek. –Moja siostra widzi chyba równie dobrze nowymi oczyma!

- Tak, ale nie wygląda ładnie – powiedział Czarodziej.

- Kochany braciszku! – szlochała Panna Migotka, która zdobyła już gdzieś lusterko. –Proszę cię, życz sobie, żebym odzyskała swoje dawne oczy! Ja tak okropnie wyglądam!

-          No, niech tam – zgodził się w końcu Migotek. – Zrobię to ze względu na honor rodziny. Ale mam

nadzieję, że w przyszłości będziesz trochę mniej  próżna.

      Panna Migotka spojrzała do lusterka i aż krzyknęła z zachwytu. Jej małe, zabawne oczka wróciły na dawne miejsce, ale rzęsy były teraz trochę dłuższe! Rozradowana rzuciła się bratu na szyję.

- Kochanie!  Mój skarbie! – wołała. –Dostaniesz ode mnie na urodziny maszynę do pisania w prezencie!

- Ech! – powiedział Migotek bardzo zmieszany. – Przestań mnie całować w obecności tylu osób! Nie mogłem patrzeć na to, że tak paskudnie wyglądasz – to wszystko.

Tove Jansen

 

I.                   Przeczytaj załączony tekst „A”, odpowiedz na pytania:

 

1.      O czym marzyła Panna Migotka, a o czym Migotek?

2.      Jakie życzenie wyraziła Panna Migotka, a jakie Migotek?

3.      Czy ich marzenia się spełniły?

4.      Z jakim życzeniem Czarodziej nie dałby sobie rady?

5.      Co sprawiło największą radość Migotce?

6.      Czym się kierował Migotek wyrażając swoje życzenie?

„B”

Na dom w Czarnolesie

Panie, to moja praca, a zdarzenie Twoje;

Raczyż błogosławieństwo dać do końca swoje.

Inszy niechaj pałace marmorowe mają

I szczerym złotogłowem ściany obijają,

Ja, Panie, niechaj mieszkam w tym gniaździe ojczystym,

A Ty mię zdrowiem opatrz i sumnieniem czystym,

Pożywieniem ućciwym, ludzką życzliwością,

Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością.

 

 

Na nabożną

Jeśli nie grzeszysz, jako mi powiadasz,

Czego się, miła, tak często  spowiadasz?

                                                        Jan Kochanowski

 

I.                   Wypisz z tekstów „ B” przykłady środków  wyrazu w liryce:

                     a) epitety                                    -

                     b) przenośnie                             -

                     c) porównania                            -

                     d) pytania retoryczne                  -

                     e) apostrofy                                -

 

 

III.             Przypomnij sobie omawiane utwory.

 

1.      Orędzie to uroczyste oświadczenie osoby wysoko postawionej skierowane do ogółu w sprawach wielkiej wagi.  Przytocz 5-6 głównych myśli znanego ci orędzia. Czyje to orędzie i na jaki temat?

 

2.      Kto jest autorem myśli, co o nim wiesz?

a)      „ ( Przyjaźń ) jest jednak nie tylko czymś koniecznym, ale też czymś moralnie pięknym.”

b)      „I niech przyjaźń nie będzie niczym innym jak wzajemnym odkrywaniem skarbów ducha.”

c)      „Przyjaźń biorę za metaforę bez słów.

 

3.      Czymże jest miłość?  Sformułuj 5 myśli na podstawie znanych ci tekstów literackich.

 

4.      Co przeszkadza w przyjaźni? Wylicz 3-4 przeszkody.

 

5.      Opisz w 2-3 zdaniach zakochaną z utworu Małgorzaty Hillar.

 

6.      Fraszka to ....  .Wymień 4 cechy tego gatunku liryki.

 

7.      Podaj nazwisko autora i wyjaśnij sens fraszek:

a)      „O miłości”

b)     „Do panny”

 

 

8.      Co to jest szczęście?

a)      Zbuduj 3-4  zdaniową wypowiedź

b)      Dopisz tytuł i wyjaśnij krótko  główną myśl utworu L. Staffa oraz J. Twardowskiego.

 

9.      Wyjaśnij metaforę ( 1-2 zd. ) :

„rodzą się po raz trzeci

w aureoli srebrnych włosów”

 

 

IV.              Sprawdź  swoje wiadomości kulturalne i językowe.

 

            1.Wypissz 6 terminów związanych z operą. ( 1 z nich wyjaśnij ) .

 

            2.Co wiesz o „ Strasznym dworze”?

 

            3. Wybierz 2 terminy  spośród podanych i ułóż z nimi zdania tak, by oddać ich 

               znaczenie:  analfabeta, intruz, laik, abnegat.

             

            4. Dopisz:

a)      synonimy:

rezultat                -

sekret                 -

furi                      -

b)      antonimy:

aktywność          -

optymizm            -

słabość               -

 

5. Wypisz pleonazmy:

 stajnia Augiasza, cofać do tyłu, okres czasu, zakazany owoc, pełny komplet.    

 

                  6.  Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych:

a)      dzielić włos na czworo               -

b)      farbowany                                 -

c)      zakute łby                                  -

d)      zejdź mi z oczu                          -

 

 

V.                 Napisz wypracowanie ( 15 – 18 zdań )  na jeden z podanych tematów:

 

1. Jesteś  Czarodziejem , spełniłeś życzenie bliskich ci osób – opowiadanie.

           

2. „Na pożółkłej fotografii” – wspólnie z dziadkami oglądasz rodzinny album. Przytocz rozmowę lub opowiadanie babci (dziadka).

 

             3. „Kto chce ,bym go kochała” – w liście do ukochanej osoby przedstaw swój ideał

             miłości.

 

 

TERESA STĘPNIAK

2.Sprawdzian wiadomości i umiejętności z jęz. polskiego dla kl. I gimnazjum (przyjaźń, miłość, opera)

GRUPA B

 

„A”

 

Czarodziejskie życzenie (W Dolinie Muminków, fragment)

 

- Czy męczy pana robienie czarów? – zapytała  Panna Migotka.

- Nie, to wszystko są łatwe życzenia – stwierdził Czarodziej. – A czym można służyć panience?              

- To jest raczej trudne – odpowiedziała Panna Migotka. – Czy mogę to  panu powiedzieć na ucho?

Gdy skończyła szeptać, Czarodziej miał trochę zdziwioną minę.

- Czy panienka jest pewna, że będzie jej z tym do twarzy?

- Tak ! Na pewno ! – powiedziała Panna Migotka z przejęciem.

- No, dobrze, niech więc tak będzie! – powiedział Czarodziej.

W następnej chwili wszyscy wydali okrzyk zdumienia. Panna Migotka miała zupełnie zmieniony wygląd.

- Coś ty ze sobą zrobiła? – zapytał wstrząśnięty Muminek.

- Życzyłam sobie, żebym mogła mieć oczy drewnianej królowej – odpowiedziała Panna Migotka. – Mówiłeś przecież, że jest piękna, prawda?

- No, tak, ale, ale... – jąkał się Muminek.

- Czy nie podobają ci się moje nowe oczy? – zapytała Panna Migotka, wybuchając płaczem.

- No, no – uspokajał ją Czarodziej. – Jeżeli źle się stało, to przecież brat panienki może sobie życzyć, żeby panienka odzyskała swoje dawne oczy!

- Tak, ale ja chciałem sobie życzyć czegoś zupełnie innego – zaprotestował Migotek. To przecież nie moja wina, że ona ma takie głupie życzenia!

- A czego chciałeś sobie życzyć? – zapytał Czarodziej.

- Chciałbym mieć maszynę – powiedział Migotek – taką maszynę, która potrafiłaby obliczyć, czy dana rzecz jest sprawiedliwa czy nie, dobra czy zła.

- To za trudne – odpowiedział Czarodziej, potrząsając głową. –Nie dałbym sobie z tym rady.

- No, to w takim razie maszynę do pisania – poprosił  Migotek. –Moja siostra widzi chyba równie dobrze nowymi oczyma!

- Tak, ale nie wygląda ładnie – powiedział Czarodziej.

- Kochany braciszku! – szlochała Panna Migotka, która zdobyła już gdzieś lusterko. –Proszę cię, życz sobie, żebym odzyskała swoje dawne oczy! Ja tak okropnie wyglądam!

-          No, niech tam – zgodził się w końcu Migotek. – Zrobię to ze względu na honor rodziny. Ale mam

nadzieję, że w przyszłości będziesz trochę mniej  próżna.

      Panna Migotka spojrzała do lusterka i aż krzyknęła z zachwytu. Jej małe, zabawne oczka wróciły na dawne miejsce, ale rzęsy były teraz trochę dłuższe! Rozradowana rzuciła się bratu na szyję.

- Kochanie!  Mój skarbie! – wołała. –Dostaniesz ode mnie na urodziny maszynę do pisania w prezencie!

- Ech! – powiedział Migotek bardzo zmieszany. – Przestań mnie całować w obecności tylu osób! Nie mogłem patrzeć na to, że tak paskudnie wyglądasz – to wszystko.

Tove Jansen

 

II.                Przeczytaj załączony tekst „A”, odpowiedz na pytania:

 

1.      O czym marzyła Panna Migotka, a o czym Migotek?

2. Jakie życzenie wyraziła Panna Migotka, a jakie Migotek?

3.      Czy ich marzenia się spełniły?

4.      Z jakim życzeniem Czarodziej nie dałby sobie rady?

5.      Co sprawiło największą radość Migotce?

6.      Czym się kierował Migotek wyrażając swoje życzenie?

„B”

Na dom w Czarnolesie

Panie, to moja praca, a zdarzenie Twoje;

Raczyż błogosławieństwo dać do końca swoje.

Inszy niechaj pałace marmorowe mają

I szczerym złotogłowem ściany obijają,

Ja, Panie, niechaj mieszkam w tym gniaździe ojczystym,

A Ty mię zdrowiem opatrz i sumnieniem czystym,

Pożywieniem ućciwym, ludzką życzliwością,

Obyczajmi znośnymi, nieprzykrą starością.

 

 

Na nabożną

Jeśli nie grzeszysz, jako mi powiadasz,

Czego się, miła, tak często  spowiadasz?

                                                        Jan Kochanowski

 

II.                Wypisz z tekstów „ B” przykłady środków  wyrazu w liryce:

                     a) epitety                                    -

                     b) przenośnie                             -

                     c) porównania                            -

                     d) pytania retoryczne                  -

                     e) apostrofy                               -

 

III.             Przypomnij sobie omawiane utwory.

 

1.      Orędzie to uroczyste oświadczenie osoby wysoko postawionej skierowane do ogółu w sprawach wielkiej wagi.  Przytocz 5-6 głównych myśli znanego ci orędzia. Czyje to orędzie i na jaki temat?

 

2.   Kto jest autorem myśli, co o nim wiesz?

a)      „[Miłość] Wszystko znosi

                 Wszystkiemu wierzy, 

              We wszystkim pokłada nadzieje,

            Wszystko przetrzyma”.

b)      „Kto pragnie być kochanym, niechaj sam wprzód kocha”.

c)      „Dla twego zdrowia życia bym nie skąpił,

Po twą spokojność do piekieł bym zstąpił”.

 

3.         Czymże jest przyjaźń?  Sformułuj 5 myśli na podstawie znanych ci tekstów literackich.

 

4.         Co przeszkadza w miłości? Wylicz 3-4 przeszkody.

 

5.         Przedstaw ideał mężczyzny według utworu M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.

 

6.         Fraszka to ....  .Wymień 4 cechy tego gatunku liryki.

 

7.      Podaj nazwisko autora i wyjaśnij sens fraszek:

a)      „Do Hanny”

b)      „Nieustawiczna”

 

8.      Co to jest szczęście?

a)      Zbuduj 3-4  zdaniową wypowiedź.

b)      Dopisz tytuł i wyjaśnij krótko główną myśl utworu J.Tuwima oraz Cz. Miłosza.

 

9.      Wyjaśnij metaforę ( 1-2 zd. ) :

„tylko ten mały człowieczek (...)

rozplątuje supeł pomarszczonych rąk”

 

 

IV.              Sprawdź  swoje wiadomości kulturalne i językowe.

 

            1. Wypissz 6 terminów związanych z operą. ( 1 z nich wyjaśnij ) .

 

            2. Co wiesz o „ Strasznym dworze”?

 

                  3. Wybierz 2 terminy  spośród podanych i ułóż z nimi zdania tak, by oddać ich   

    znaczenie: egoista, ekscentryk, oportunista, abnegat.

 

            4. Dopisz:

a)      synonimy:

prognoza             -

ewolucja              -    

pretensja              -   

b)      antonimy:

zaleta                   -

chaos                   -

nagana                 -

 

1.    Wypisz pleonazmy:

 nić Ariadny, błędna omyłka, pierwszy debiut, rzucać grochem o ścianę, wracać z powrotem.

 

6. Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych:

a)      chodząca encyklopedia        -

b)      złamać serce                        -

c)      paląca sprawa                     -

d)      mieć klapki na oczach          -

 

 

V.                 Napisz wypracowanie ( 15 – 18 zdań)  na jeden z podanych tematów:

 

1.      Jesteś  Czarodziejem , spełniłeś życzenie bliskich ci osób – opowiadanie.

           

2.      „Na pożółkłej fotografii” – wspólnie z dziadkami oglądasz rodzinny album. 

      Przytocz rozmowę lub opowiadanie babci (dziadka).

 

3. „Kto chce ,bym go kochała” – w liście do ukochanej osoby przedstaw swój ideał miłości.