TERESA STĘPNIAK
2.Sprawdzian wiadomości i umiejętności z jęz. polskiego dla kl. I gimnazjum (przyjaźń, miłość, opera)
GRUPA A
„A”
Czarodziejskie życzenie (W Dolinie Muminków,
fragment)
- Czy męczy pana robienie czarów? –
zapytała Panna Migotka.
- Nie, to wszystko są łatwe życzenia –
stwierdził Czarodziej. – A czym można służyć panience?
- To jest raczej trudne – odpowiedziała
Panna Migotka. – Czy mogę to panu
powiedzieć na ucho?
Gdy skończyła
szeptać, Czarodziej miał trochę zdziwioną minę.
- Czy panienka jest pewna, że będzie
jej z tym do twarzy?
- Tak ! Na pewno ! – powiedziała Panna
Migotka z przejęciem.
- No, dobrze, niech więc tak będzie! –
powiedział Czarodziej.
W następnej
chwili wszyscy wydali okrzyk zdumienia. Panna Migotka miała zupełnie zmieniony
wygląd.
- Coś ty ze sobą zrobiła? – zapytał
wstrząśnięty Muminek.
- Życzyłam sobie, żebym mogła mieć oczy
drewnianej królowej – odpowiedziała Panna Migotka. – Mówiłeś przecież, że jest
piękna, prawda?
- No, tak, ale, ale... – jąkał się
Muminek.
- Czy nie podobają ci się moje nowe
oczy? – zapytała Panna Migotka, wybuchając płaczem.
- No, no – uspokajał ją Czarodziej. –
Jeżeli źle się stało, to przecież brat panienki może sobie życzyć, żeby
panienka odzyskała swoje dawne oczy!
- Tak, ale ja chciałem sobie życzyć
czegoś zupełnie innego – zaprotestował Migotek. To przecież nie moja wina, że
ona ma takie głupie życzenia!
- A czego chciałeś sobie życzyć? –
zapytał Czarodziej.
- Chciałbym mieć maszynę – powiedział
Migotek – taką maszynę, która potrafiłaby obliczyć, czy dana rzecz jest
sprawiedliwa czy nie, dobra czy zła.
- To za trudne – odpowiedział
Czarodziej, potrząsając głową. –Nie dałbym sobie z tym rady.
- No, to w takim razie maszynę do
pisania – poprosił Migotek. –Moja
siostra widzi chyba równie dobrze nowymi oczyma!
- Tak, ale nie wygląda ładnie –
powiedział Czarodziej.
- Kochany
braciszku! – szlochała Panna Migotka, która zdobyła już gdzieś lusterko.
–Proszę cię, życz sobie, żebym odzyskała swoje dawne oczy! Ja tak okropnie
wyglądam!
-
No, niech tam – zgodził się w końcu Migotek. – Zrobię to ze
względu na honor rodziny. Ale mam
nadzieję, że w
przyszłości będziesz trochę mniej
próżna.
Panna Migotka spojrzała do lusterka i aż
krzyknęła z zachwytu. Jej małe, zabawne oczka wróciły na dawne miejsce, ale
rzęsy były teraz trochę dłuższe! Rozradowana rzuciła się bratu na szyję.
-
Kochanie! Mój skarbie! – wołała.
–Dostaniesz ode mnie na urodziny maszynę do pisania w prezencie!
- Ech! –
powiedział Migotek bardzo zmieszany. – Przestań mnie całować w obecności tylu
osób! Nie mogłem patrzeć na to, że tak paskudnie wyglądasz – to wszystko.
I.
Przeczytaj
załączony tekst „A”, odpowiedz na pytania:
1. O czym marzyła Panna Migotka, a o czym Migotek?
2. Jakie życzenie wyraziła Panna Migotka, a jakie Migotek?
3. Czy ich marzenia się spełniły?
4. Z jakim życzeniem Czarodziej nie dałby sobie rady?
5. Co sprawiło największą radość Migotce?
6. Czym się kierował Migotek wyrażając swoje życzenie?
„B”
Na dom w Czarnolesie
Panie, to moja
praca, a zdarzenie Twoje;
Raczyż
błogosławieństwo dać do końca swoje.
Inszy niechaj
pałace marmorowe mają
I szczerym
złotogłowem ściany obijają,
Ja, Panie,
niechaj mieszkam w tym gniaździe ojczystym,
A Ty mię
zdrowiem opatrz i sumnieniem czystym,
Pożywieniem
ućciwym, ludzką życzliwością,
Obyczajmi
znośnymi, nieprzykrą starością.
Na nabożną
Jeśli nie
grzeszysz, jako mi powiadasz,
Czego się, miła, tak często spowiadasz?
I.
Wypisz z tekstów „
B” przykłady środków wyrazu w liryce:
a) epitety -
b) przenośnie -
c) porównania -
d) pytania retoryczne -
e) apostrofy -
III.
Przypomnij sobie
omawiane utwory.
1. Orędzie to uroczyste oświadczenie osoby wysoko postawionej skierowane do ogółu w sprawach wielkiej wagi. Przytocz 5-6 głównych myśli znanego ci orędzia. Czyje to orędzie i na jaki temat?
2. Kto jest autorem myśli, co o nim wiesz?
a) „ (
Przyjaźń ) jest jednak nie tylko czymś koniecznym, ale też czymś moralnie
pięknym.”
b) „I
niech przyjaźń nie będzie niczym innym jak wzajemnym odkrywaniem skarbów
ducha.”
c) „Przyjaźń
biorę za metaforę bez słów.
3. Czymże
jest miłość? Sformułuj 5 myśli na
podstawie znanych ci tekstów literackich.
4. Co przeszkadza w przyjaźni? Wylicz 3-4 przeszkody.
5. Opisz w 2-3 zdaniach zakochaną z utworu Małgorzaty Hillar.
6. Fraszka to .... .Wymień 4 cechy tego gatunku liryki.
7. Podaj nazwisko autora i wyjaśnij sens fraszek:
a) „O
miłości”
b) „Do panny”
8. Co to jest szczęście?
a) Zbuduj 3-4 zdaniową wypowiedź
b) Dopisz tytuł i wyjaśnij krótko główną myśl utworu L. Staffa oraz J. Twardowskiego.
9. Wyjaśnij metaforę ( 1-2 zd. ) :
„rodzą się po raz trzeci
w aureoli srebrnych włosów”
IV.
Sprawdź swoje wiadomości kulturalne i językowe.
1.Wypissz 6 terminów związanych z operą. ( 1 z nich wyjaśnij ) .
2.Co wiesz o „ Strasznym dworze”?
3. Wybierz 2 terminy spośród podanych i ułóż z nimi zdania tak, by oddać ich
znaczenie: analfabeta, intruz, laik, abnegat.
4. Dopisz:
a) synonimy:
rezultat -
sekret -
furi -
b) antonimy:
aktywność -
optymizm -
słabość -
5. Wypisz pleonazmy:
stajnia Augiasza, cofać do tyłu, okres
czasu, zakazany owoc, pełny komplet.
6. Wyjaśnij znaczenie związków frazeologicznych:
a) dzielić włos na czworo -
b) farbowany -
c) zakute łby -
d) zejdź mi z oczu -
V.
Napisz wypracowanie
( 15 – 18 zdań ) na jeden z podanych
tematów:
1. Jesteś Czarodziejem , spełniłeś życzenie bliskich ci osób – opowiadanie.
2. „Na pożółkłej fotografii” – wspólnie z dziadkami oglądasz rodzinny album. Przytocz rozmowę lub opowiadanie babci (dziadka).
3. „Kto chce ,bym go kochała” – w liście do ukochanej osoby przedstaw swój ideał
miłości.
TERESA STĘPNIAK
2.Sprawdzian wiadomości i umiejętności z jęz. polskiego dla kl. I gimnazjum (przyjaźń, miłość, opera)
GRUPA B
„A”
Czarodziejskie życzenie (W Dolinie Muminków,
fragment)
- Czy męczy pana robienie czarów? –
zapytała Panna Migotka.
- Nie, to wszystko są łatwe życzenia –
stwierdził Czarodziej. – A czym można służyć panience?
- To jest raczej trudne – odpowiedziała
Panna Migotka. – Czy mogę to panu
powiedzieć na ucho?
Gdy skończyła szeptać,
Czarodziej miał trochę zdziwioną minę.
- Czy panienka jest pewna, że będzie
jej z tym do twarzy?
- Tak ! Na pewno ! – powiedziała Panna
Migotka z przejęciem.
- No, dobrze, niech więc tak będzie! –
powiedział Czarodziej.
W następnej
chwili wszyscy wydali okrzyk zdumienia. Panna Migotka miała zupełnie zmieniony
wygląd.
- Coś ty ze sobą zrobiła? – zapytał
wstrząśnięty Muminek.
- Życzyłam sobie, żebym mogła mieć oczy
drewnianej królowej – odpowiedziała Panna Migotka. – Mówiłeś przecież, że jest
piękna, prawda?
- No, tak, ale, ale... – jąkał się
Muminek.
- Czy nie podobają ci się moje nowe
oczy? – zapytała Panna Migotka, wybuchając płaczem.
- No, no – uspokajał ją Czarodziej. –
Jeżeli źle się stało, to przecież brat panienki może sobie życzyć, żeby panienka
odzyskała swoje dawne oczy!
- Tak, ale ja chciałem sobie życzyć
czegoś zupełnie innego – zaprotestował Migotek. To przecież nie moja wina, że
ona ma takie głupie życzenia!
- A czego chciałeś sobie życzyć? –
zapytał Czarodziej.
- Chciałbym mieć maszynę – powiedział
Migotek – taką maszynę, która potrafiłaby obliczyć, czy dana rzecz jest
sprawiedliwa czy nie, dobra czy zła.
- To za trudne – odpowiedział
Czarodziej, potrząsając głową. –Nie dałbym sobie z tym rady.
- No, to w takim razie maszynę do
pisania – poprosił Migotek. –Moja
siostra widzi chyba równie dobrze nowymi oczyma!
- Tak, ale nie wygląda ładnie –
powiedział Czarodziej.
- Kochany
braciszku! – szlochała Panna Migotka, która zdobyła już gdzieś lusterko.
–Proszę cię, życz sobie, żebym odzyskała swoje dawne oczy! Ja tak okropnie
wyglądam!
-
No, niech tam – zgodził się w końcu Migotek. – Zrobię to ze
względu na honor rodziny. Ale mam
nadzieję, że w
przyszłości będziesz trochę mniej
próżna.
Panna Migotka spojrzała do lusterka i aż
krzyknęła z zachwytu. Jej małe, zabawne oczka wróciły na dawne miejsce, ale
rzęsy były teraz trochę dłuższe! Rozradowana rzuciła się bratu na szyję.
-
Kochanie! Mój skarbie! – wołała.
–Dostaniesz ode mnie na urodziny maszynę do pisania w prezencie!
- Ech! –
powiedział Migotek bardzo zmieszany. – Przestań mnie całować w obecności tylu
osób! Nie mogłem patrzeć na to, że tak paskudnie wyglądasz – to wszystko.
II.
Przeczytaj
załączony tekst „A”, odpowiedz na pytania:
1. O czym marzyła Panna Migotka, a o czym Migotek?
2. Jakie życzenie wyraziła Panna Migotka, a jakie Migotek?
3. Czy ich marzenia się spełniły?
4. Z jakim życzeniem Czarodziej nie dałby sobie rady?
5. Co sprawiło największą radość Migotce?
6. Czym się kierował Migotek wyrażając swoje życzenie?
„B”
Na dom w Czarnolesie
Panie, to moja
praca, a zdarzenie Twoje;
Raczyż
błogosławieństwo dać do końca swoje.
Inszy niechaj
pałace marmorowe mają
I szczerym
złotogłowem ściany obijają,
Ja, Panie,
niechaj mieszkam w tym gniaździe ojczystym,
A Ty mię
zdrowiem opatrz i sumnieniem czystym,
Pożywieniem
ućciwym, ludzką życzliwością,
Obyczajmi
znośnymi, nieprzykrą starością.
Na nabożną
Jeśli nie
grzeszysz, jako mi powiadasz,
Czego się, miła, tak często spowiadasz?
II.
Wypisz z tekstów „
B” przykłady środków wyrazu w liryce:
a) epitety -
b) przenośnie -
c) porównania -
d) pytania retoryczne -
e) apostrofy -
III.
Przypomnij sobie
omawiane utwory.
1. Orędzie to uroczyste oświadczenie osoby wysoko postawionej skierowane do ogółu w sprawach wielkiej wagi. Przytocz 5-6 głównych myśli znanego ci orędzia. Czyje to orędzie i na jaki temat?
2. Kto jest autorem myśli, co o nim wiesz?
a) „[Miłość]
Wszystko znosi
Wszystkiemu wierzy,
We wszystkim pokłada nadzieje,
Wszystko przetrzyma”.
b) „Kto
pragnie być kochanym, niechaj sam wprzód kocha”.
c) „Dla
twego zdrowia życia bym nie skąpił,
Po
twą spokojność do piekieł bym zstąpił”.
3.
Czymże jest przyjaźń? Sformułuj 5 myśli na podstawie znanych ci tekstów literackich.
4. Co przeszkadza w miłości? Wylicz 3-4 przeszkody.
5. Przedstaw ideał mężczyzny według utworu M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej.
6. Fraszka to .... .Wymień 4 cechy tego gatunku liryki.
7. Podaj nazwisko autora i wyjaśnij sens fraszek:
a) „Do
Hanny”
b) „Nieustawiczna”
8. Co to jest szczęście?
a) Zbuduj 3-4 zdaniową wypowiedź.
b) Dopisz tytuł i wyjaśnij krótko główną myśl utworu J.Tuwima oraz Cz. Miłosza.
9. Wyjaśnij metaforę ( 1-2 zd. ) :
„tylko ten mały człowieczek (...)
rozplątuje supeł pomarszczonych rąk”
IV.
Sprawdź swoje wiadomości kulturalne i językowe.
1. Wypissz 6 terminów związanych z operą. ( 1 z nich wyjaśnij ) .
2. Co wiesz o „ Strasznym dworze”?
3. Wybierz 2 terminy spośród podanych i ułóż z nimi zdania tak, by oddać ich
znaczenie: egoista, ekscentryk, oportunista,
abnegat.
4. Dopisz:
a) synonimy:
prognoza -
ewolucja -
pretensja -
b) antonimy:
zaleta -
chaos -
nagana -
1. Wypisz pleonazmy:
nić Ariadny, błędna omyłka, pierwszy debiut, rzucać grochem o ścianę,
wracać z powrotem.
6. Wyjaśnij
znaczenie związków frazeologicznych:
a) chodząca encyklopedia -
b) złamać serce -
c) paląca sprawa -
d) mieć klapki na oczach -
V.
Napisz wypracowanie
( 15 – 18 zdań) na jeden z podanych
tematów:
1. Jesteś Czarodziejem , spełniłeś życzenie bliskich ci osób – opowiadanie.
2. „Na pożółkłej fotografii” – wspólnie z dziadkami oglądasz rodzinny album.
Przytocz rozmowę lub opowiadanie babci (dziadka).
3. „Kto chce ,bym go kochała” – w liście do ukochanej osoby przedstaw swój ideał miłości.