TERESA STĘPNIAK

1. Sprawdzian z literatury kl.II gim.(Quo vadis, mitologia, Biblia)

Grupa A

1.      Przed Akte, dawną kochanką Nerona, schylały się niegdyś najwyższe głowy w Rzymie. Lecz ona i wówczas nawet nie chciała się mieszać do spraw publicznych i jeśli kiedykolwiek używała swego wpływu na młodego władcę, to chyba dla wyproszenia dla kogoś litości. Cicha i pokorna, zjednała sobie wdzięczność wielu, nikogo zaś nie uczyniła swym nieprzyjacielem. Nie potrafiła jej znienawidzić nawet Oktawia. Zazdrosnym wydawała się zbyt mało niebezpieczną. Wiedziano o niej, że kocha zawsze Nerona miłością smutną i zbolałą, która żyje już nie nadzieją, ale tylko wspomnieniami chwil, w których ów Nero był nie tylko młodszym i kochającym, ale lepszym. Wiedziano, że od tych wspomnień nie może oderwać duszy i myśli, ale niczego już nie czeka, że zaś nie było istotnie obawy, aby cezar do niej wrócił, patrzano na nią jak na istotę zgoła bezbronną i z tego powodu pozostawiano ją w spokoju. Poppea miała ją tylko za cichą sługę, tak dalece nieszkodliwą, że nie domagała się nawet usunięcia jej z pałacu.”

      H. Sienkiewicz „Quo vadis”

 

Odpowiedz na pytania w oparciu o tekst zamieszczony wyżej.

a)      Kim była dawniej Akte?

b)      Jakimi cechami charakteru się wyróżniała?

c)      Dlaczego nie usunięto jej z dworu Nerona?

d)      Jakim uczuciem darzyła Nerona?

e)      Jak traktowała wspomnienia.

 

2.    „Człowiek uczy się nie dla szkoły, lecz dla życia”. Nawiąż do tej myśli i przedstaw młodszemu koledze 5 zasad cichego czytania.

 

3.    Co wiesz o:

a)    Prometeuszu

b)   Dedalu i Ikarze

c)    Narcyzie

 Odpowiedź sformułuj w kilku zdaniach.

 

4.    Podane frazeologizmy zastąp omówieniami, ułóż z nimi zdania.

a)   ogień prometejski

b)   nić Ariadny

c)    prace Heraklesa

d)   puszka Pandory

e)    męki Tantala

f)     róg obfitości

 

5.    Objaśnij symboliczne znaczenie pojęcia „morze”.

6.    Przedstaw zwięźle dzieje początków świata według mitologii greckiej.

7.      Jesteś Adamem, przedstaw Ewę (biblijny archetyp kobiety) w jednym zapisie z fikcyjnego pamiętnika (6-7 zdań).

8.      Wymień 4 wieki ludzkości (według Owidiusza) i króciutko je zaprezentuj.

9.       Które motywy z mitologii skandynawskiej wzbudziły twoje zainteresowanie?

 

10.  Wymień elementy świata przedstawionego w „Quo vadis”:

a)      czas

b)      miejsce

c)      wydarzenia z głównego wątku

11.  Co wiesz o „Quo vadis” jako utworze literackim?

12.  Wypisz i uporządkuj plany filmowe (od najdalszego).

13.  Przedstaw wiadomości o „Biblii” jako źródle kultury europejskiej.

 

14.  Zredaguj dłuższą wypowiedź na wybrany temat (18-20 zdań).

a)      Obudziłem się na Olimpie – opowiadanie oparte na motywach mitologicznych

b)      W liście do bliskiej ci osoby przedstaw swoje zdanie na temat filmu „Quo vadis”

c)      Jesteśmy częścią świata – kilka zapisów z pamiętnika człowieka myślącego.

 

 

 

 

 

TERESA STĘPNIAK

1. Sprawdzian z literatury kl. II gim.(Quo vadis, mitologia, Biblia)

Grupa B

 

1.      Przed Akte, dawną kochanką Nerona, schylały się niegdyś najwyższe głowy w Rzymie. Lecz ona i wówczas nawet nie chciała się mieszać do spraw publicznych i jeśli kiedykolwiek używała swego wpływu na młodego władcę, to chyba dla wyproszenia dla kogoś litości. Cicha i pokorna, zjednała sobie wdzięczność wielu, nikogo zaś nie uczyniła swym nieprzyjacielem. Nie potrafiła jej znienawidzić nawet Oktawia. Zazdrosnym wydawała się zbyt mało niebezpieczną. Wiedziano o niej, że kocha zawsze Nerona miłością smutną i zbolałą, która żyje już nie nadzieją, ale tylko wspomnieniami chwil, w których ów Nero był nie tylko młodszym i kochającym, ale lepszym. Wiedziano, że od tych wspomnień nie może oderwać duszy i myśli, ale niczego już nie czeka, że zaś nie było istotnie obawy, aby cezar do niej wrócił, patrzano na nią jak na istotę zgoła bezbronną i z tego powodu pozostawiano ją w spokoju. Poppea miała ją tylko za cichą sługę, tak dalece nieszkodliwą, że nie domagała się nawet usunięcia jej z pałacu.”

      H. Sienkiewicz „Quo vadis”

 

Odpowiedz na pytania w oparciu o tekst zamieszczony wyżej.

a)      Kim była dawniej Akte?

b)      Jakimi cechami charakteru się wyróżniała?

c)      Dlaczego nie usunięto jej z dworu Nerona?

d)      Jakim uczuciem darzyła Nerona?

e)      Jak traktowała wspomnienia?

 

2.    „Człowiek uczy się nie dla szkoły, lecz dla życia”. Nawiąż do tej myśli i przedstaw młodszemu koledze 5 zasad głośnego czytania.

 

3.    Co wiesz o:

a)    Syzyfie

b)   Heraklesie

c)    Demeter i Korze

 Odpowiedź sformułuj w kilku zdaniach.

 

4.    Podane frazeologizmy zastąp omówieniami, ułóż z nimi zdania.

a)   syzyfowa praca

b)   znaleźć się w labiryncie

c)    stajnia Augiasza

d)   szata Dejaniry

e)    pięta Achillesa

f)     pod egidą

 

5.    Objaśnij symboliczne znaczenie pojęcia „łódź”.

 

6.    Przedstaw zwięźle dzieje początków świata według Biblii.

7.      Jesteś Ewą, przedstaw Adama (biblijny archetyp mężczyzny) w jednym zapisie z fikcyjnego pamiętnika (6-7 zdań).

8.      Wymień 4 wieki ludzkości (według Owidiusza) i króciutko je zaprezentuj.

9.      Które motywy z mitologii egipskiej wzbudziły twoje zainteresowanie?

 

10.  Wymień 6 postaci z „Quo vadis” i krótko je przedstaw.

11.  Co wiesz o „Quo vadis” jako filmie? Omów jego przesłanie.

12.  Wypisz i uporządkuj plany filmowe (od najdalszego).

13.  Przedstaw wiadomości o „Biblii” jako źródle kultury europejskiej.

 

14.  Zredaguj dłuższą wypowiedź na wybrany temat (18-20 zdań).

a)      Obudziłem się na Olimpie – opowiadanie oparte na motywach mitologicznych

b)      W liście do bliskiej ci osoby przedstaw swoje zdanie na temat filmu „Quo vadis”

c)      Jesteśmy częścią świata – kilka zapisów z pamiętnika człowieka myślącego.