HANNA
KARSKA–BUCZEK
GRUPA A
SPRAWDZIAN Z FONETYKI
1.
Uzupełnij tabelę:
Wyraz |
Ilość głosek |
Ilość liter |
Samogłoski |
Spółgłoski |
niedźwiedzica |
|
|
|
|
szczoteczka |
|
|
|
|
kąsek |
|
|
|
|
ziemniaczek |
|
|
|
|
nimfa |
|
|
|
|
2.
Następujące wyrazy podziel na głoski:
a)
piła -
b)
dziadziunio -
c)
piąstka -
d)
misiaczek -
3.
Wymienień nieruchome narządy mowy.
4.
Uporządkuj głoski według kryteriów podanych w podpunktach: p, a, cz, n, l, ch, ć, rz, ę, k,
c, ź, g, dz, e, ł.
a) dźwięczne:
b) bezdźwięczne:
c) ustne:
d) nosowe:
e) miękkie:
f)
twarde:
5.
Przepisz podane wyrazy, dzieląc je zgodnie z zasadami
przenoszenia wyrazów:
listwa, ciekawość, podrzeć, lekki.
6. Wpisz odpowiednie zakończenia wyrazów: „-wstwo”
lub „-stwo”
ustawoda........ , zwycię........ ,
myśli........ , marnotra........
7.
Uporządkuj w pary (dźwięczne – bezdźwięczne) następujące głoski:
p, c, ś, b, dż, ź, dz, t, cz, d.
8.
W podanych wyrazach podkreśl grupy spółgłoskowe i napisz
fonetycznie jak zostaną uproszczone w szybkiej
wymowie.
a)
garncarz -
b)
pięćset -
c)
krakowski -
9.
Zaznacz strzałką i nazwij rodzaj upodobnienia:
a)
czekoladka -
b)
Krzysztof -
c)
liczba -
d)
bitwa -
e)
rozkaz -
f)
kładka -
g)
rozpacz -
10.
Zapisz, dzieląc na sylaby, podkreśl sylabę akcentowaną: czterysta,
pisaliście, gramatyka, czytalibyśmy, logika, odwiedziłabyś.
11. Zaznacz
strzałkami upodobnienia pod względem dźwięczności zachodzące w poniższym zdaniu
(wewnątrzwyrazowe i
międzywyrazowe).Nazwij je.
Ten mały, chuderlawy człowieczek na fotografii, o wytrzeszczonych oczach, w popelinowym, jakby
za dużym płaszczu i przygnieciony za dużym kapeluszem – to mój ojciec.
HANNA
KARSKA–BUCZEK
GRUPA B
SPRAWDZIAN Z FONETYKI
1.
Uzupełnij tabelę:
Wyraz |
Ilość głosek |
Ilość liter |
Samogłoski |
Spółgłoski |
fluor |
|
|
|
|
czekolada |
|
|
|
|
zmarznięty |
|
|
|
|
Szczebrzeszyn |
|
|
|
|
źródło |
|
|
|
|
2.
Następujące wyrazy podziel na głoski:
a)
miasto -
b)
kino -
c)
łodzianin -
d)
ciśnienie -
3.
Wymienień ruchome narządy mowy.
4.
Uporządkuj głoski według kryteriów podanych w podpunktach: u, dź, z, r, w, ś, ą, d, t, f, ń,
sz, b, j, m, dż.
a)
dźwięczne:
b)
bezdźwięczne:
c)
ustne:
d)
nosowe:
e)
miękkie:
f)
twarde:
5.
Przepisz podane wyrazy, dzieląc je zgodnie z zasadami
przenoszenia wyrazów:
pożywienie, prawda, wiosenny, ochrzcić.
6.
Wpisz odpowiednie zakończenia wyrazów: „-wski” lub „-ski”
ojco........ , zwycię........ ,
rzeszoi........ , norwe........
7.
Uporządkuj w pary (dźwięczne – bezdźwięczne) następujące
głoski:
k, s, ż, w, dź, g, f, ć, sz, z, .
8.
W podanych wyrazach podkreśl grupy spółgłoskowe i napisz
fonetycznie jak zostaną uproszczone w szybkiej
wymowie.
a)
uczniowski -
b)
sześćset -
c)
jabłko -
9.
Zaznacz strzałką i nazwij rodzaj upodobnienia:
a)
zabawka -
b)
jakby -
c)
krzak -
d)
rozsypać -
e)
przemyt -
f)
radca -
g)
nóżka -
10.
Zapisz, dzieląc na sylaby, podkreśl sylabę akcentowaną: zdawaliśmy, botanika, moglibyście, fizyka,
sześciuset, czytaliby.
11. Zaznacz
strzałkami upodobnienia pod względem dźwięczności zachodzące w poniższym
zdaniu (wewnątrzwyrazowe i
międzywyrazowe).Nazwij je.
W czarnym kapeluszu, w czarnym
płaszczu, o posępnej twarzy okolonej brodą – wyglądał jak ptak z fantastycznej
opowieści.