TERESA
STĘPNIAK
1.Sprawdzian wiadomości i umiejętności z jęz. polskiego dla kl. I gimnazjum (dom, dzieciństwo, czasopisma)
GRUPA A
Część I
W pokoju jeszcze śpią. Czasem zakaszle mały Jacek. Pewnie się
przeziębił w przedszkolu. W kuchni cichutko. Dopiero parę minut po piątej.
Ania, z wysuniętym językiem, śpiesznie coś pisze. Wczoraj wieczorem nie miała
już siły dokończyć wypracowania. Trzeba było jak zwykle pozmywać naczynia,
uprać Jacusiowi fartuszek, nawet Michałowi zacerować skarpetki. Och, ten
Michał! Stary koń mógłby sam sobie wszystko zrobić i pomóc w domu, a nie tylko
ona i ona.
„Ty jesteś dziewczynką” – tłumaczy jej zawsze mama i Ania
coraz częściej żałuje, że nie urodziła się chłopcem. Teraz też musi się
spieszyć z tym wypracowaniem, za chwilę obudzą się bracia i trzeba będzie
wyszykować jednego do przedszkola, drugiego do szkoły. [...]
Skrzypnęły
drzwi, do kuchni zajrzała mama.
- O, Anusiu,
dobrze, że już wstałaś. Widziałaś, jak Michał rozerwał koszulę? Trzeba mu
wyprasować drugą, przecież nie może tak iść do szkoły. Weź, dziecko, i
wyprasuj, bo zaraz będzie siódma. Przygotuję wam śniadanie i przed wyjściem
chciałabym choć łóżka zasłać.
Ania, zajęta pisaniem, nie zdążyła jeszcze nic
odpowiedzieć, gdy mama już znów ją o coś prosiła.
- Jak będziesz wracała ze szkoły, to
wstąpisz do pralni po bieliznę. Pościel trzeba zmienić, a ja dziś znów później
wrócę.
Ania pisała dalej. Nie zwracała uwagi
na słowa matki. Każdego ranka jest tak samo. Mamusia się spieszy do pracy,
wydaje jej różne polecenia, a potem wraca zmęczona dopiero na kolację, a czasem
to jeszcze później. Wszystko tak się w ich rodzinie pokręciło od czasu śmierci
tatusia, a teraz, kiedy mama przyjęła drugą posadę, Ania coraz częściej zajmuje
się domem.
- Anka, czy
włączyłaś żelazko, bo Michała trzeba już budzić? – dobiegł z pokoju głos mamy.
- Zaraz
skończę przepisywać. Przecież ja też idę do szkoły na ósmą! A do tej pralni to
mógłby raz iść Michał.
1. Po
zapoznaniu się z treścią opowiadania
a)
wskaż i przedstaw:
- narratora ..................................................................................................
- autora ..................................................................................................
- głównego bohatera ..................................................................................................
- inne postacie literackie ..................................................................................................
b)
gdzie i kiedy toczą się wydarzenia:
............................................................................................................................................
c)
kiedy Ania pisała wypracowanie:
.......................................................................................................................................................
d)
jakie obowiązki spoczywają na Ani:
.......................................................................................................................................................
e)
przedstaw problemy głównej bohaterki (w
2-3 zdaniach)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
f)
nadaj tytuł:
.......................................................................................................................................................
2. Na
podstawie tekstu napisz krótką pracę literacką (ok. 15 zdań) na jeden z
wybranych tematów:
a) Kartka z dziennika Ani.
b) Opowiedz o wydarzeniach, czyniąc narratorem mamę.
c) Problemy nastolatków – wywiad redaktora pisma młodzieżowego z bohaterką opowiadania.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Część II
1. Przygotuj
zbiór wskazówek dla chcących dobrze się uczyć. Zastosuj 2 osobę trybu
rozkazującego. Przedstaw własną hierarchię czynności.
a)............................................................................................................................................
b)
............................................................................................................................................
c)............................................................................................................................................
d)...........................................................................................................................................
e)............................................................................................................................................
f)............................................................................................................................................
g)............................................................................................................................................
h)............................................................................................................................................
i)............................................................................................................................................
j)............................................................................................................................................
2. Oceń
w 2-3 zdaniach czasopismo „Victor”.
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
3. Wykorzystaj
w zdaniach wyrazy:
dzienniki, prasa codzienna, gazeta, kolumna, czcionka, paginacja, dziennikarz
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
4. Wpisz
wielką lub małą literą:
(g,G,w,W) „.....łos ....ielkopolski” (ż,Ż,d,D) „....yjmy ...łużej”
(d,D,ś,Ś) „....ookoła ....wiata” (d,D,ł,Ł) „....ziennik ....ódzki”
Część III
1. Czym
jest dzieciństwo? Odpowiedz w 5-6 zdaniach
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
2. Podaj
3 przykłady utworów mówiących o domu:
a) autor -............................................... tytuł -.............................................................
b) autor -............................................... tytuł -.............................................................
c) autor -............................................... tytuł -.............................................................
3. Z
jakiego utworu pochodzi metafora?:
Metafora |
Autor |
Tytuł |
Główna myśl |
„gniazdo rodzinne” |
|
|
|
„szkatuła
dzieciństwa” |
|
|
|
J.
Kochanowski, J. Baran, W. Woroszylski, I. Krasicki, J. Kulmowa
4. Kto
i w jakim utworze przedstawia dzieciństwo jako:
|
Autor |
Tytuł |
raj pełen marzeń |
|
|
dziedzictwo które w
nas pozostaje |
|
|
L.
Staff, I. Krasicki, A. Zabacka, K. Przerwa-Tetmajer
5. Wyjaśnij
znaczenie frazeologizmów:
a) owijasz w bawełnę - ..........................................................................................................
b) laliście wodę - ..................................................................................................................
TERESA
STĘPNIAK
1.Sprawdzian wiadomości i umiejętności z jęz. polskiego dla kl. I gimnazjum (dom, dzieciństwo, czasopisma)
GRUPA B
Część I
W pokoju jeszcze śpią. Czasem zakaszle mały Jacek. Pewnie się
przeziębił w przedszkolu. W kuchni cichutko. Dopiero parę minut po piątej.
Ania, z wysuniętym językiem, śpiesznie coś pisze. Wczoraj wieczorem nie miała
już siły dokończyć wypracowania. Trzeba było jak zwykle pozmywać naczynia, uprać
Jacusiowi fartuszek, nawet Michałowi zacerować skarpetki. Och, ten Michał!
Stary koń mógłby sam sobie wszystko zrobić i pomóc w domu, a nie tylko ona i
ona.
„Ty jesteś dziewczynką” – tłumaczy jej zawsze mama i Ania
coraz częściej żałuje, że nie urodziła się chłopcem. Teraz też musi się
spieszyć z tym wypracowaniem, za chwilę obudzą się bracia i trzeba będzie
wyszykować jednego do przedszkola, drugiego do szkoły. [...]
Skrzypnęły
drzwi, do kuchni zajrzała mama.
- O, Anusiu,
dobrze, że już wstałaś. Widziałaś, jak Michał rozerwał koszulę? Trzeba mu
wyprasować drugą, przecież nie może tak iść do szkoły. Weź, dziecko, i
wyprasuj, bo zaraz będzie siódma. Przygotuję wam śniadanie i przed wyjściem
chciałabym choć łóżka zasłać.
Ania, zajęta pisaniem, nie zdążyła jeszcze nic
odpowiedzieć, gdy mama już znów ją o coś prosiła.
- Jak będziesz wracała ze szkoły, to
wstąpisz do pralni po bieliznę. Pościel trzeba zmienić, a ja dziś znów później
wrócę.
Ania pisała dalej. Nie zwracała uwagi
na słowa matki. Każdego ranka jest tak samo. Mamusia się spieszy do pracy,
wydaje jej różne polecenia, a potem wraca zmęczona dopiero na kolację, a czasem
to jeszcze później. Wszystko tak się w ich rodzinie pokręciło od czasu śmierci
tatusia, a teraz, kiedy mama przyjęła drugą posadę, Ania coraz częściej zajmuje
się domem.
- Anka, czy
włączyłaś żelazko, bo Michała trzeba już budzić? – dobiegł z pokoju głos mamy.
- Zaraz
skończę przepisywać. Przecież ja też idę do szkoły na ósmą! A do tej pralni to
mógłby raz iść Michał.
1. Po
zapoznaniu się z treścią opowiadania
a)
wskaż i przedstaw:
- narratora ..................................................................................................
- autora ..................................................................................................
- głównego bohatera ..................................................................................................
- inne postacie literackie ..................................................................................................
b)
gdzie i kiedy toczą się wydarzenia:
.................................................................................................................................................
c)
kiedy Ania pisała wypracowanie:
.......................................................................................................................................................
d)
jakie obowiązki spoczywają na Ani:
.......................................................................................................................................................
e)
przedstaw problemy głównej bohaterki (w
2-3 zdaniach)
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
f)
nadaj tytuł:
.......................................................................................................................................................
2. Na
podstawie tekstu napisz krótką pracę literacką (ok. 15 zdań) na jeden z
wybranych tematów:
d) Kartka z dziennika Ani.
e) Opowiedz o wydarzeniach, czyniąc narratorem mamę.
f) Problemy nastolatków – wywiad redaktora pisma młodzieżowego z bohaterką opowiadania.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Część II
1.
Przygotuj zbiór wskazówek dla chcących
dobrze czytać. Zastosuj 2 osobę trybu rozkazującego. Przedstaw własną
hierarchię czynności.
a)............................................................................................................................................
b)
............................................................................................................................................
c)............................................................................................................................................
d)...........................................................................................................................................
e)............................................................................................................................................
f)............................................................................................................................................
g)............................................................................................................................................
h)............................................................................................................................................
i)............................................................................................................................................
j)............................................................................................................................................
2.
Zachęć kolegę, który nie lubi czytać, do
zapoznania się z „Victorem” (2-3
zadania).
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
3.
Wykorzystaj w zdaniach wyrazy:
czasopismo, tygodnik, prasa periodyczna, szpalta, kursywa,
żywa pagina, redaktor
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
4.
Wpisz wielką lub małą literą:
(e,E,i,I) „.....xspress ....lustrowany” (p,P,ś,Ś) „....oznaj ...wiat”
(m,M,w,W) „....ówią ....ieki” (n,N,f,F) „....owa ....antastyka”
Część III
1. Czym
jest dom? Odpowiedz w 5-6 zdaniach
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
............................................................................................................................................
2. Podaj
3 przykłady utworów mówiących o dzieciństwie:
a) autor -............................................... tytuł -.............................................................
b) autor -............................................... tytuł -.............................................................
c) autor -............................................... tytuł -.............................................................
3. Z
jakiego utworu pochodzi metafora?:
Metafora |
Autor |
Tytuł |
Główna myśl |
„tam, gdzie (...)
ludzie są razem” |
|
|
|
„miejsce wdzięczne” |
|
|
|
J.
Kochanowski, J. Baran, W. Woroszylski, I. Krasicki, J. Kulmowa
4. Kto
i w jakim utworze przedstawia dzieciństwo jako:
|
Autor |
Tytuł |
słodki czarowny sen |
|
|
podróż szaloną po
świecie |
|
|
L.
Staff, I. Krasicki, A. Zabacka, K. Przerwa-Tetmajer
5. Wyjaśnij
znaczenie frazeologizmów:
a) pletli trzy po trzy - ..........................................................................................................
b) siedzi kołkiem - .. ..............................................................................................................