TERESA STĘPNIAK

 

 

1.Sprawdzian wiadomości i umiejętności z jęz. polskiego dla kl. I gimnazjum (dom, dzieciństwo, czasopisma)

GRUPA A

 

Część I

 

             W pokoju jeszcze śpią. Czasem zakaszle mały Jacek. Pewnie się przeziębił w przedszkolu. W kuchni cichutko. Dopiero parę minut po piątej. Ania, z wysuniętym językiem, śpiesznie coś pisze. Wczoraj wieczorem nie miała już siły dokończyć wypracowania. Trzeba było jak zwykle pozmywać naczynia, uprać Jacusiowi fartuszek, nawet Michałowi zacerować skarpetki. Och, ten Michał! Stary koń mógłby sam sobie wszystko zrobić i pomóc w domu, a nie tylko ona i ona.

          „Ty jesteś dziewczynką” – tłumaczy jej zawsze mama i Ania coraz częściej żałuje, że nie urodziła się chłopcem. Teraz też musi się spieszyć z tym wypracowaniem, za chwilę obudzą się bracia i trzeba będzie wyszykować jednego do przedszkola, drugiego do szkoły. [...]

Skrzypnęły drzwi, do kuchni zajrzała mama.

-   O, Anusiu, dobrze, że już wstałaś. Widziałaś, jak Michał rozerwał koszulę? Trzeba mu wyprasować drugą, przecież nie może tak iść do szkoły. Weź, dziecko, i wyprasuj, bo zaraz będzie siódma. Przygotuję wam śniadanie i przed wyjściem chciałabym choć łóżka zasłać.

          Ania, zajęta pisaniem, nie zdążyła jeszcze nic odpowiedzieć, gdy mama już znów ją o coś prosiła.

          - Jak będziesz wracała ze szkoły, to wstąpisz do pralni po bieliznę. Pościel trzeba zmienić, a ja dziś znów później wrócę.

          Ania pisała dalej. Nie zwracała uwagi na słowa matki. Każdego ranka jest tak samo. Mamusia się spieszy do pracy, wydaje jej różne polecenia, a potem wraca zmęczona dopiero na kolację, a czasem to jeszcze później. Wszystko tak się w ich rodzinie pokręciło od czasu śmierci tatusia, a teraz, kiedy mama przyjęła drugą posadę, Ania coraz częściej zajmuje się domem.

- Anka, czy włączyłaś żelazko, bo Michała trzeba już budzić? – dobiegł z pokoju głos mamy.

- Zaraz skończę przepisywać. Przecież ja też idę do szkoły na ósmą! A do tej pralni to mógłby raz iść Michał.

                       Barbara Tylicka

 

1.    Po zapoznaniu się z treścią opowiadania

a)       wskaż i przedstaw:

-         narratora                           ..................................................................................................

-         autora                                ..................................................................................................

-         głównego bohatera ..................................................................................................

-         inne postacie literackie       ..................................................................................................

 

b)      gdzie i kiedy toczą się wydarzenia:

 

............................................................................................................................................

c)      kiedy Ania pisała wypracowanie:

 

.......................................................................................................................................................

 

d)      jakie obowiązki spoczywają na Ani:

 

.......................................................................................................................................................

e)      przedstaw problemy głównej bohaterki (w 2-3 zdaniach)

 

.......................................................................................................................................................

 

.......................................................................................................................................................

f)       nadaj tytuł:

 

.......................................................................................................................................................

 

 

2.    Na podstawie tekstu napisz krótką pracę literacką (ok. 15 zdań) na jeden z wybranych tematów:

 

a)             Kartka z dziennika Ani.

b)            Opowiedz o wydarzeniach, czyniąc narratorem mamę.

c)             Problemy nastolatków – wywiad redaktora pisma młodzieżowego z bohaterką opowiadania.

 

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

 

Część II

 

1.    Przygotuj zbiór wskazówek dla chcących dobrze się uczyć. Zastosuj 2 osobę trybu rozkazującego. Przedstaw własną hierarchię czynności.

 

a)............................................................................................................................................

b) ............................................................................................................................................

c)............................................................................................................................................

d)...........................................................................................................................................

e)............................................................................................................................................

f)............................................................................................................................................

g)............................................................................................................................................

h)............................................................................................................................................

i)............................................................................................................................................

j)............................................................................................................................................

 

2.    Oceń w 2-3 zdaniach czasopismo „Victor”.

 

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

 

3.    Wykorzystaj w zdaniach wyrazy:

 

dzienniki, prasa codzienna, gazeta, kolumna, czcionka, paginacja, dziennikarz

 

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

 

4.    Wpisz wielką lub małą literą:

 

(g,G,w,W)       „.....łos  ....ielkopolski”             (ż,Ż,d,D)          „....yjmy   ...łużej”

 

(d,D,ś,Ś)          „....ookoła   ....wiata”                          (d,D,ł,Ł)          „....ziennik   ....ódzki”

 

 

 

 

 

 

Część III

 

1.    Czym jest dzieciństwo? Odpowiedz w 5-6 zdaniach

 

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

 

2.    Podaj 3 przykłady utworów mówiących o domu:

 

a) autor -...............................................         tytuł -.............................................................

b) autor -...............................................         tytuł -.............................................................

c) autor -...............................................         tytuł -.............................................................

 

3.    Z jakiego utworu pochodzi metafora?:

 

Metafora

Autor

Tytuł

Główna myśl

„gniazdo rodzinne”

 

 

 

 

„szkatuła dzieciństwa”

 

 

 

 

J. Kochanowski, J. Baran, W. Woroszylski, I. Krasicki, J. Kulmowa

 

 

 

4.    Kto i w jakim utworze przedstawia dzieciństwo jako:

 

 

 

Autor

Tytuł

raj pełen marzeń

 

 

 

dziedzictwo które w nas pozostaje

 

 

 

L. Staff, I. Krasicki, A. Zabacka, K. Przerwa-Tetmajer

 

 

5.    Wyjaśnij znaczenie frazeologizmów:

 

a)      owijasz w bawełnę - ..........................................................................................................

b)      laliście wodę -  ..................................................................................................................

 

 

TERESA STĘPNIAK

 

 

1.Sprawdzian wiadomości i umiejętności z jęz. polskiego dla kl. I gimnazjum (dom, dzieciństwo, czasopisma)

GRUPA B

 

Część I

 

             W pokoju jeszcze śpią. Czasem zakaszle mały Jacek. Pewnie się przeziębił w przedszkolu. W kuchni cichutko. Dopiero parę minut po piątej. Ania, z wysuniętym językiem, śpiesznie coś pisze. Wczoraj wieczorem nie miała już siły dokończyć wypracowania. Trzeba było jak zwykle pozmywać naczynia, uprać Jacusiowi fartuszek, nawet Michałowi zacerować skarpetki. Och, ten Michał! Stary koń mógłby sam sobie wszystko zrobić i pomóc w domu, a nie tylko ona i ona.

          „Ty jesteś dziewczynką” – tłumaczy jej zawsze mama i Ania coraz częściej żałuje, że nie urodziła się chłopcem. Teraz też musi się spieszyć z tym wypracowaniem, za chwilę obudzą się bracia i trzeba będzie wyszykować jednego do przedszkola, drugiego do szkoły. [...]

Skrzypnęły drzwi, do kuchni zajrzała mama.

-   O, Anusiu, dobrze, że już wstałaś. Widziałaś, jak Michał rozerwał koszulę? Trzeba mu wyprasować drugą, przecież nie może tak iść do szkoły. Weź, dziecko, i wyprasuj, bo zaraz będzie siódma. Przygotuję wam śniadanie i przed wyjściem chciałabym choć łóżka zasłać.

          Ania, zajęta pisaniem, nie zdążyła jeszcze nic odpowiedzieć, gdy mama już znów ją o coś prosiła.

          - Jak będziesz wracała ze szkoły, to wstąpisz do pralni po bieliznę. Pościel trzeba zmienić, a ja dziś znów później wrócę.

          Ania pisała dalej. Nie zwracała uwagi na słowa matki. Każdego ranka jest tak samo. Mamusia się spieszy do pracy, wydaje jej różne polecenia, a potem wraca zmęczona dopiero na kolację, a czasem to jeszcze później. Wszystko tak się w ich rodzinie pokręciło od czasu śmierci tatusia, a teraz, kiedy mama przyjęła drugą posadę, Ania coraz częściej zajmuje się domem.

- Anka, czy włączyłaś żelazko, bo Michała trzeba już budzić? – dobiegł z pokoju głos mamy.

- Zaraz skończę przepisywać. Przecież ja też idę do szkoły na ósmą! A do tej pralni to mógłby raz iść Michał.

                       Barbara Tylicka

 

1.    Po zapoznaniu się z treścią opowiadania

a)       wskaż i przedstaw:

-         narratora                           ..................................................................................................

-         autora                                ..................................................................................................

-         głównego bohatera ..................................................................................................

-         inne postacie literackie       ..................................................................................................

b)      gdzie i kiedy toczą się wydarzenia:

 

.................................................................................................................................................

c)      kiedy Ania pisała wypracowanie:

 

.......................................................................................................................................................

 

d)      jakie obowiązki spoczywają na Ani:

 

.......................................................................................................................................................

e)      przedstaw problemy głównej bohaterki (w 2-3 zdaniach)

 

.......................................................................................................................................................

 

.......................................................................................................................................................

f)       nadaj tytuł:

 

.......................................................................................................................................................

 

 

2.    Na podstawie tekstu napisz krótką pracę literacką (ok. 15 zdań) na jeden z wybranych tematów:

 

d)            Kartka z dziennika Ani.

e)             Opowiedz o wydarzeniach, czyniąc narratorem mamę.

f)              Problemy nastolatków – wywiad redaktora pisma młodzieżowego z bohaterką opowiadania.

 

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................

Część II

 

1.    Przygotuj zbiór wskazówek dla chcących dobrze czytać. Zastosuj 2 osobę trybu rozkazującego. Przedstaw własną hierarchię czynności.

 

a)............................................................................................................................................

b) ............................................................................................................................................

c)............................................................................................................................................

d)...........................................................................................................................................

e)............................................................................................................................................

f)............................................................................................................................................

g)............................................................................................................................................

h)............................................................................................................................................

i)............................................................................................................................................

j)............................................................................................................................................

 

2.    Zachęć kolegę, który nie lubi czytać, do zapoznania się z  „Victorem” (2-3 zadania).

 

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

 

3.    Wykorzystaj w zdaniach wyrazy:

 

czasopismo, tygodnik, prasa periodyczna, szpalta, kursywa, żywa pagina, redaktor

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

 

4.    Wpisz wielką lub małą literą:

 

(e,E,i,I)            „.....xspress  ....lustrowany”                 (p,P,ś,Ś)          „....oznaj   ...wiat”

 

(m,M,w,W)     „....ówią   ....ieki”                                (n,N,f,F)          „....owa   ....antastyka”

 

 

 

 

Część III

 

1.    Czym jest dom? Odpowiedz w 5-6 zdaniach

 

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

............................................................................................................................................

 

2.    Podaj 3 przykłady utworów mówiących o dzieciństwie:

 

a) autor -...............................................         tytuł -.............................................................

b) autor -...............................................         tytuł -.............................................................

c) autor -...............................................         tytuł -.............................................................

 

 

3.    Z jakiego utworu pochodzi metafora?:

 

Metafora

Autor

Tytuł

Główna myśl

„tam, gdzie (...) ludzie są razem”

 

 

 

„miejsce wdzięczne”

 

 

 

 

J. Kochanowski, J. Baran, W. Woroszylski, I. Krasicki, J. Kulmowa

 

 

 

4.    Kto i w jakim utworze przedstawia dzieciństwo jako:

 

 

 

Autor

Tytuł

słodki czarowny sen

 

 

 

podróż szaloną po świecie

 

 

 

L. Staff, I. Krasicki, A. Zabacka, K. Przerwa-Tetmajer

 

 

5.    Wyjaśnij znaczenie frazeologizmów:

 

a)      pletli trzy po trzy - ..........................................................................................................

b)      siedzi kołkiem -  .. ..............................................................................................................