TERESA STĘPNIAK

 

GRUPA A

 

SPRAWDZIAN Z CZĘŚCI MOWY

 

 

1.      Rozpoznaj części mowy i pogrupuj je przy nazwach:

 

przybycie, ciesz się, surowi, ej, bym, tobą, drugi, obowiązkowo, czy, halo,  sprzed, ale, dobre, opowiadajcie, sześcioro, że, bladość, tam, chętnie, spomiędzy

 

a)     rzeczowniki                                             f)      przyimki

b)     czasowniki                                              g)     zaimki

c)      przymiotniki                                            h)     spójniki

d)     przysłówki                                               i)      partykuły

e)     liczebniki                                                 j)      wykrzykniki

 

2.      Określ formy czasownika: osobę, liczbę, czas, tryb, rodzaj, aspekt

a)     zasnęły

b)     będę szedł

c)      niech odda

d)     dokupilibyśmy

e)     piszę

 

3.      Utwórz stronę bierną podanych czasowników: Podkreśl czasowniki nieprzechodnie.

a)     ukłuć

b)     myśleć

c)      uznać

d)     móc

 

4.      Ułóż trzy zdania w trzech stronach z czasownikiem „myć”

 

5.      Utwórz imiesłowy od czasowników: kojarzyć, drzemać, przerazić, przejść,

a)     przymiotnikowe czynne

b)     przymiotnikowe bierne

c)      przysłówkowe współczesne

d)     przysłówkowe uprzednie

 

6.      Wypisz rzeczowniki nazywające cechy:

wesoło, wesołość, weselić się, kruchość, kruszyć, kruszenie łakomy, łakomić się, łakomstwo

 

7.      Oddziel temat od końcówki. Zaznacz końcówkę zerową. Wypisz oboczności.

a)     wybór – wyborze

b)     lew – lwie

 

 

8.      Dopisz odpowiednią formę rzeczownika. Określ przypadek.

a)     parsknąć (śmiech)

b)     używać (leki)

c)      zaprosić (przyjaciele)

 

9.      Z jakich części składają się przyimki złożone.

a)     spośród

b)     znad

c)      poprzez

 

10. Wpisz właściwe formy przymiotników, określ rodzaj gramatyczny.

a)     (twardy) mężczyźni

b)     (szalony) pomysły

c)      (miły) czytelnicy

 

11. Utwórz przysłówki od przymiotników. Dopisz z przeczeniem „nie”.

a)     schludny

b)     lepszy

c)      najgorszy

 

12. Dopisz stopień wyższy i najwyższy

a)     dobry

b)     źle

c)      duży

d)     mało

e)     śliski

f)        drewniany

 

13. Utwórz właściwe liczebniki (5, 19)

a)     główny

b)     porządkowe

c)      zbiorowe

d)     nieokreślone

 

14. Pogrupuj liczebniki: kilka, dwa, dwunasty, czwarty, sto, kilkadziesiąt, pięćsetny

a)     proste

b)     złożone

 

15. Wpisz właściwe formy liczebnika zbiorowego (2) skrzypce w:

a)     mianowniku

b)     dopełniaczu

c)      celowniku

d)     miejscowniku

 

16. Uporządkuj zaimki: kogoś, ile, to, kiedy, mu, kimś, tak, ten, jej, taki, wam, mój, tędy, nim

a)     rzeczowne

b)     przymiotne

c)      przysłowne

d)     liczebne

TERESA STĘPNIAK

 

GRUPA B

 

SPRAWDZIAN Z CZĘŚCI MOWY

 

 

1.      Rozpoznaj części mowy i pogrupuj je przy nazwach:

 

wesołość, mocno, uch, niech, och, no, musimy, spod, ale, gdzieś, że, spośród,  trzy,  dwoje,  mną, spokojnie, mili, cierpliwe, przybyłem, nazwanie

 

a)     rzeczowniki                                         f)      przyimki

b)czasowniki                                             g)     zaimki

c) przymiotniki                                           h)     spójniki

d)przysłówki                                              i)      partykuły

e)     liczebniki                                             j)      wykrzykniki

 

2.      Określ formy czasownika: osobę, liczbę, czas, tryb, rodzaj, aspekt

a)     rysujesz

b)     zgubiłyby

c)      będzie jadło

d)     kupiliśmy

e)     zapiszcie

 

3.      Utwórz stronę bierną podanych czasowników: Podkreśl czasowniki przechodnie.

a)lubić

b)wstać

c) lecieć

d)szukać

 

4. Ułóż trzy zdania w trzech stronach z czasownikiem „czesać”.

 

5. Utwórz imiesłowy od czasowników:  opóźnić,   czekać, usłyszeć, wziąć,

a)     przymiotnikowe czynne

b)     przymiotnikowe bierne

c)      przysłówkowe współczesne

d)     przysłówkowe uprzednie

 

6. Wypisz rzeczowniki nazywające czynności:

wesoło, wesołość, weselić się, kruchość, kruszyć, kruszenie łakomy, łakomić się, łakomstwo

 

1.      Oddziel temat od końcówki. Zaznacz końcówkę zerową. Wypisz oboczności.

a)     głód - głodzie

b)     kotek – kotki

 

 

 

8. Dopisz odpowiednią formę rzeczownika. Określ przypadek.

a)     przestrzegać (przepisy)

b)     przerazić się (wygląd)

c)      umówić się z (przyjaciele)

 

9. Z jakich części składają się przyimki złożone.

a)     zza

b)     ponad

c)      spomiędzy

 

10. Wpisz właściwe formy przymiotników, określ rodzaj gramatyczny.

a)     (cichy) chłopcy

b)     (prosty) ludzie

c)      (równy) szanse

 

11. Utwórz przysłówki od przymiotników. Dopisz z przeczeniem „nie”.

a)     czysty

b)     milszy

c)      najbystrzejszy

 

12. Dopisz stopień wyższy i najwyższy

a)     dobrze

b)     zły

c)      dużo

d)     mały

e)     mokry

f)        żelazny

 

13. Utwórz właściwe liczebniki (6, 15)

a)     główny

b)     porządkowe

c)      zbiorowe

d)     nieokreślone

 

14. Pogrupuj liczebniki: tysiąc, trzeci, setny, kilkanaście, pięć, milion, sześćdziesięcioro

a)     proste

b)     złożone

 

15. Wpisz właściwe formy liczebnika zbiorowego (4) wrota w:

a)     mianowniku

b)     celowniku

c)      bierniku

d)     miejscowniku

 

17. Uporządkuj zaimki: dokąd, coś, ta, niej, nam, tyle, swoje, czegoś, komu, jak, ich,

     tamto, wtedy, takie

a)     rzeczowne

b)     przymiotne

c)      przysłowne

d)      liczebne