TERESA STĘPNIAK

 

GRUPA A

 

 SPRAWDZIAN ORTOGRAFICZNY – „om”, „ą”, „em”, „ę”...

 

 

1.      Wpisz znane ci zasady pisowni wyrazów z „ę,” „en”, „em” .

 

2.      Uzupełnij w wyrazach brakujące litery:

akc....t                                                    eksperym....t 

       m....żczyzna                                           t....peram....t

       kal....darz                                               b....zyna

       t....tno                                                     z....by

       kont....placja                                          s....tyment

 

3.      Dopisz synonimy zawierające głoski nosowe (litery początkowe: c,p,s)

a)     maksma, aforyzm               

b)     żal, uraza                               

c)      uczeń wyższej uczelni            

 

4.      Wpisz właściwe formy czasowników :

a)     1 os., l.poj. , czas teraźniejszy  (umieć, frunąć)

b)     3 os., l.poj., czas przeszły  (zasunąć, machnąć)

c)imiesłów przymiotnikowy czynny  (rysować, pić)

 

5.      Wpisz właściwe formy rzeczowników ( zasłona, kanapka, serwetka):

a)B. l. poj.                   

b)N. l.. poj.                  

c)   C. l. poj.          

 

6.      Uzupełnij wyrazy brakującymi literami: ą, om, on:

          b....ba                                                  k....kurs

          g....ska                                                 kl....b

          wygl....d                                               k....tuzja

          k....pleks                                              wst....żka

 

7.      Do podanych znaczeń dopisz wyrazy wybrane spośród następujących (wpisz brakujące litery):

    es....cjonalny, k....kretny, k....plikacja, k....tynent, k....wulsyjny,  

    k....frontacja        

a)      realny, nieabstrakcyjny      

b)      część świata                       

c)       zestawienie, porównanie           

 

                  

 

 

 

 

TERESA STĘPNIAK

 

 

GRUPA B

 

 SPRAWDZIAN ORTOGRAFICZNY – „om”, „ą”, „em”, „ę”...

 

 

1.      Wpisz znane ci zasady pisowni wyrazów z „ą”, „on”, „om”.

 

2.      Dopisz wyrazy pokrewne do podanych, uzasadniając pisownię:

 argum....t                                                kli....t

       przedsi....wzi....cie                                elem....tarz

       przeł....cz                                    t....peratura

       m....zurka                                               d....by

       d....tysta                                                 kr....gosłup

 

3.      Dopisz synonimy zawierające głoski nosowe (litery początkowe: e,i,l)

a)     warstwa społ.- pracownicy umysłowi                     

b)     doświadczenie naukowe                                        

c)      opowieść z życia bohaterów, świętych                   

 

4.      Wpisz właściwe formy czasowników :

a)     1 os., l.poj. , czas teraźniejszy  (płakać, rozumieć)

b)     3 os., l.poj., czas przeszły  (stanąć, krzyknąć)

c)imiesłów przymiotnikowy czynny  (padać, pisać)

 

5.      Wpisz właściwe formy rzeczowników (przyjaciółka, ściana, zapinka):

a)B. l. poj.                   

b)N. l.. poj.                  

c)   C. l. poj.          

 

6.      Uzupełnij wyrazy brakującymi literami: ą, om, on:

          k....takt                                                 pl....ba

          pogl....dy                                              k....kret

          k....pres                                               wi....zanka

          pr....żek                                    k....pan

 

7.      Do podanych znaczeń dopisz wyrazy wybrane spośród następujących (wpisz brakujące litery):

    es....cjonalny, k....kretny, k....plikacja, k....tynent, k....wulsyjny,  

    k....frontacja        

a)     spazmatyczny drgawkowy

b)     powikłanie, pogmatwanie              

c)      zagęszczony, nierozcieńczony