HANNA KARSKA–BUCZEK

 

GRUPA A

 

 SPRAWDZIAN ORTOGRAFICZNY – „ch”, „h”

 

 

1.     Wpisz znane ci zasady pisowni wyrazów z „h” i „ch”  oraz wyjątki

     od nich.

 

2.     Dopisz wyrazy pokrewne lub inne formy tego samego wyrazu,

      uzasadniając pisownię:

błahy        -...........................     druhna       -.........................

wahać się -...........................     zamach      -.........................

      skrucha    -...........................     grucha        -.........................

      otucha      -............................   wataha       -.........................

 

3.  Wpisz przedrostek „s” lub „z” .Sformułuj zasadę.

...chrupać,  ...handlować,  ...chudnąć,  ...heblować,  ...chować;

 

4.  Uzupełnij brakujące litery „ch” lub „h” :

ma...radża,   bo...ema,   samo...ód,   pu...acz,   czy...ać,   ko...ać,   o...ota,   ge...enna,   kate...izm,   bo...ater,   ar...itekt,   t...awica,   ma...oń,   fil...armonia,   bo...en.

 

5.  Uzupełnij zdania wyrazami pokrewnymi utworzonymi od podanych

     w nawiasie. Wstaw brakujące litery „ch” lub „h”.

 

a)   W salonie na kominku stał zegar z (wa...ać się).

b)        Podróżni oczekujący na przesiadkę zostawiają swój bagaż

      w  (prze...owywać).

c)   Królowi urządzono piękny (po...ować).

d)   Twoje (za...owywać) nie ma wpływu na sytuację.

e)   Był znanym (...odować) koni arabskich.

f)    Oskarżony popełnił (...ańba)czyn.

 

6.     Dopisz właściwe cząstki tak, aby powstały wyrazy. Podaj ich

     znaczenie.

( hekto-, helio-, hetero-, hemo-, hipo-, homo-, hydro- )

 

.......roidy   -                       .......seksualizm  -

......grafia   -                       .......centryczny 

HANNA KARSKA–BUCZEK

 

 

GRUPA B

 

SPRAWDZIAN ORTOGRAFICZNY – „ch”, „h”

 

 

1.    Wpisz znane ci zasady pisowni wyrazów z „h” i „ch”  oraz wyjątki od nich.

 

2.    Dopisz wyrazy pokrewne lub inne formy tego samego wyrazu,  uzasadniając pisownię:

Sapieha   -...........................      strzecha       -.........................

wataha     -...........................     wahanie        -.........................

       ruch       -...........................       druh              -.........................

      proch       -............................    plucha           -.........................

 

3.    Wpisz przedrostek „s” lub „z” .Sformułuj zasadę.

...charakteryzować,  ...hańbić,  ...chłodzić,  ...hardzieć,  ...chwytać;

 

4.    Uzupełnij brakujące litery „ch” lub „h” :

za...owanie,   li...wiarz,   grze...otnik,   fa...owiec,   pę...erz,   ju...as,   psy...ika,   re...abilitant,   in...alacja,   s...emat,   west...nienie,   za...wyt,   t...órz,   strze...a,   ma...ina.

 

5.    Uzupełnij zdania wyrazami pokrewnymi utworzonymi od podanych w nawiasie. Wstaw brakujące litery „ch” lub „h”.

 

a)    Ucieszyła się bardzo , gdy dostała bukiet  (...ortensjowy).

b)    (...uśtać się) zaczęła niebezpiecznie trzeszczeć.

c)    Kiedy ma kłopoty, (...ować) głowę w piasek.

d)    W tajnym (s...ować) ukryto mapę miejsca zakopania skarbu.

e)    W sobotę idę do (fil...armoniczny).

f)      Zamrożone produkty należy (prze...owanie) we właściwej temperaturze.

 

6.    Dopisz właściwe cząstki tak, aby powstały wyrazy. Podaj ich znaczenie.

( hekto-, helio-, hetero-, hemo-, hipo-, homo-, hydro- )

 

.......filia     -                       .......for              -

......sfera    -                      ......geniczny     -