HANNA
KARSKA–BUCZEK
GRUPA
A
SPRAWDZIAN ORTOGRAFICZNY – „ch”, „h”
1. Wpisz znane ci zasady pisowni wyrazów z „h” i „ch” oraz wyjątki
od nich.
2. Dopisz wyrazy pokrewne lub inne formy tego samego wyrazu,
uzasadniając pisownię:
błahy
-........................... druhna -.........................
wahać się
-........................... zamach
-.........................
skrucha -...........................
grucha -.........................
otucha -............................ wataha -.........................
3. Wpisz przedrostek „s” lub „z” .Sformułuj
zasadę.
...chrupać, ...handlować, ...chudnąć, ...heblować, ...chować;
4. Uzupełnij brakujące litery „ch” lub „h” :
ma...radża, bo...ema, samo...ód, pu...acz,
czy...ać, ko...ać, o...ota,
ge...enna, kate...izm, bo...ater, ar...itekt,
t...awica, ma...oń, fil...armonia, bo...en.
5. Uzupełnij zdania wyrazami pokrewnymi
utworzonymi od podanych
w nawiasie. Wstaw brakujące litery „ch”
lub „h”.
a) W salonie na
kominku stał zegar z (wa...ać się).
b)
Podróżni oczekujący
na przesiadkę zostawiają swój bagaż
w (prze...owywać).
c) Królowi urządzono piękny (po...ować).
d) Twoje
(za...owywać) nie ma wpływu na sytuację.
e) Był znanym
(...odować) koni arabskich.
f) Oskarżony
popełnił (...ańba)czyn.
6. Dopisz właściwe cząstki tak, aby powstały wyrazy. Podaj ich
znaczenie.
( hekto-, helio-, hetero-, hemo-, hipo-, homo-, hydro- )
.......roidy - .......seksualizm -
......grafia - .......centryczny
HANNA
KARSKA–BUCZEK
GRUPA
B
SPRAWDZIAN ORTOGRAFICZNY – „ch”, „h”
1. Wpisz znane ci zasady pisowni wyrazów z „h” i „ch” oraz wyjątki od nich.
2. Dopisz wyrazy pokrewne lub inne formy tego samego
wyrazu, uzasadniając pisownię:
Sapieha -........................... strzecha -.........................
wataha
-...........................
wahanie -.........................
ruch -........................... druh -.........................
proch -............................ plucha -.........................
3. Wpisz przedrostek „s” lub „z” .Sformułuj zasadę.
...charakteryzować, ...hańbić,
...chłodzić, ...hardzieć, ...chwytać;
4. Uzupełnij brakujące litery „ch” lub „h” :
za...owanie, li...wiarz, grze...otnik, fa...owiec, pę...erz, ju...as,
psy...ika, re...abilitant, in...alacja, s...emat,
west...nienie, za...wyt, t...órz,
strze...a, ma...ina.
5. Uzupełnij zdania wyrazami pokrewnymi utworzonymi od podanych
w nawiasie. Wstaw brakujące litery „ch” lub „h”.
a) Ucieszyła się bardzo , gdy dostała bukiet (...ortensjowy).
b) (...uśtać się) zaczęła niebezpiecznie trzeszczeć.
c) Kiedy ma kłopoty, (...ować) głowę w piasek.
d) W tajnym (s...ować) ukryto mapę miejsca zakopania skarbu.
e) W sobotę idę do (fil...armoniczny).
f) Zamrożone produkty należy (prze...owanie) we właściwej
temperaturze.
6. Dopisz właściwe cząstki tak, aby powstały wyrazy. Podaj ich
znaczenie.
( hekto-, helio-, hetero-, hemo-, hipo-, homo-, hydro- )
.......filia
- .......for -
......sfera - ......geniczny -